Miljöpartiet har som bekant en gammal dröm om att bli det tredje största partiet. Tyvärr motarbetas de av ett grundläggande kommunikativt problem som ligger och möglar precis mitt i det egna varumärket. Namnet är kass.

Miljöpartiet låter som ett parti som är bra på miljöfrågor. Ett enormt problem med det är att politik som bekant består av en massa andra frågor också. Miljöpartiet berättar indirekt att de är dåliga på alla dessa frågor. Detta är helt grundläggande reklamkunskap. Ett företag som heter Parfymspecialisten kommer få det svårt med att sälja en kostym till någon. Åhléns däremot, får gärna sälja både kostymer och parfym, till priset av de har lite lägre trovärdighet än Parfymspecialisten inom just området parfym. Att välja parti borde kanske skilja sig från att välja parfym och kostym men jag tror inte det gör det. Då nästan ingen väljare har någon vettig chans att få reda hur bra miljöpartiets kandidater egentligen är inom diverse komplicerade områden så tvingas vi lägga stor vikt vid den information som bjuds. Kärnan i den informationen är: Miljöpartiet. Ett parti som kan miljö.

Miljöpartiet tutar alltså rakt ut med största möjliga trumpet att de är ett enfrågeparti. Och då kommer vi till det andra enorma problemet med att heta Miljöpartiet. Vi är alla vana vid att enfrågepartier är små och inte stora (SD avviker möjligen här, men kan vi för en gångs skulle bara skita i att prata om SD för en stund?) och därför tycker vi att det passar alldeles utmärkt att Miljöpartiet är små. Det är så vi är vana att världen ser ut. Det finns ett utmärkt uttryck som är att du ska klä dig för jobbet du vill ha och inte för jobbet du har. En bättre metafor för de låga ambitionerna i Miljöpartiets namn är svår att hitta.

Namnet Miljöpartiet är ett stycke dödkött som hänger kvar från tiden när de var nya och hade kännedoms-problem. När ingen visste vilka de var och vad de ville. Då siktade de på 4% och skaffade sig ett lämpligt namn för det ändamålet. Som namn betraktat är Miljöpartiet jämförbart med Feministiskt initiativ. Fast det som Fi! jobbar hårt för idag uppnådde alltså Miljöpartiet för länge sedan, men står trots det kvar i samma namnstrategi.

Lösningen är dessutom enkel. Den står redan i namnet. Miljöpartiet bör stryka första delen och heta De gröna istället. Då blir de ett nytt tredje block istället för ett enfrågeparti. Blåa blocket, röda blocket, gröna blocket. Känns helt naturligt. Block är vi vana vid att de är stora, det känns också naturligt. En kostym att växa i. Absolut ingenting går förlorat i namnbytet heller. De gröna är i princip lika tydligt som Miljöpartiet på att miljö är partiets mest prioriterade fråga (om nu någon skulle ha missat det), men det öppnar upp för att det finns andra kompetenser också.

Klart. Vänligen skicka jättecheck.

Mansbarnet