För varje år i reklambranschen har jag tvingats bevittna hur ordet “problem” ytterligare mobbats ut för att ersättas av det mer äppelkindade “utmaning”. Går det längre nu riskerar hela civilisationen att fullt ut förvandlas till en stor föreläsningssal där vi alla står med händerna i luften och vrålar “Jag är en vinnare.” En stor Rambo-kniv i halsen är ingen intressant utmaning, det är ett problem och jag struntar i hur viktigt det är att visualisera positiva bilder för sitt inre kraftdjur. Fler och fler använder också ordet utmaning som ett gyllene frikort för att kunna komma dragandes med vad för skit som helst och sedan beskylla skitens mottagare för gnällspikande om hen ifrågasätter.

-Du måste göra tre Interstellar-liknande reklamfilmer fast med vilda hästar och det får kosta tusen kronor.

-Det går ju inte.

-Se det som en utmaning!

Jag har länge knutit handen i fickan men nu är kriget här. Nästa person som kommer dragandes med ett problem men presenterar det som en utmaning kommer i sanning drabbas av helvetets eldar när den yttersta vreden släpps lös. Rent konkret snackar vi om en negativt klingande fnysning med näsan samtidigt som jag knarrar på stolen och ser besvärad ut.

Mansbarnet